گیاه مخلصه - آشنایی با گیاه مخلصه و خواص درمانی
نوشته شده توسط : hr

آشنایی با گیاه مخلصه و خواص درمانی

در این مطلب خواص مخلصه و آشنایی با گیاه مخلصه و خواص درمانی گرداوری شد

آشنایی با گیاه مخلصه و خواص درمانی

 

ـ خانواده: Compositae
ـ نام علمی: Pyrethrum roseum

گیاه مخلصه دائمی به بلندی ۹۰ – ۶۰ و گستردگی ۶۰۰ سانتی‌متر است که دارای برگ‌های سرخس مانند بوده و گل‌های منفرد صورتی، قرمز آن اوایل تا اواسط تابستان ظاهر می‌شوند.

 

نیازها
به مکان آفتابی یا کمی سایه خاک غنی با زهکش خوب نیاز دارد و حداقل دمای قابل تحمل آن ۱۵۵- درجه سانتی‌گراد است.

 

ازدیاد
از طریق تقسیم گیاه در بهار و تهیه قلمه چوب نرم در اوایل تابستان امکان‌پذیر است.

 

گیاه مخلصه از آن جهت نامند که از خوردن آن خلاص و امان می‌یابند از سم افعی و نکایت آن و موت و به تکرار به تجربه رسانیده‌اند در سموم هوام دیگر نیز؛ نباتی است مختلف‌الانواع و به حسب اماکن مختلف‌الشکل می‌باشد و تا هفت قسم دیده شده.

 

خواص :آشامیدن آن برای رفع قولنج های سرد و رطوبی و حل کردن اخلاط لزج و تقویت معده و کبد و طحال و اعصاب و رفع دردهای مفاصل و پشت و مفاصل تکیه گاهی مفید است. مقدار شربت آن تا یک مثقال با روغن زیتون است و اگر در اول نزول آفتاب به برج حمل تا سه روز و هر روز یک مثقال تخم آن را بنوشند در آن سال هیچ سمی به مصرف کننده آن کاری نیست.عرق مخلصه لطیف کننده و حل کننده و مقوی اعضاء رئیسه سرد مزاجان و رافع قولنج است

 

افعال و خواص آن: آشامیدن آن جهت رفع قولنجهای سخت و تحلیل اخلاط لزجه و تقویت معده و کبد و طحال و اعصاب و و دفع امراض مفاصل و طهر و ورک و امثال اینها، آشامیدن یک درم تا دو درم آن جهت دفع سموم مشروبه و منهوشه  مار شاخدار و عقرب و رتیلا و غیر ها خواه قبل از آن و یا بعد از آن مانع تأثیر و دافع ضرر آنها است.

************************

خواص عرق مخلصه چیست

خواص عرق مخلصه چیست –

خواص درمانی عرق مخلصه

ملین و نرم کننده
ازدیاد تعریق مفید در دفع سموم بدن
مفید و موثر در تسکین دردهای عضلانی
تقویت و ضد قولنج معده
خون ساز
آرامبخش اعصاب و خواب

عرق مخلصهروش مصرف عرق مخلصه

یک فنجان بعد از غذا میل شود.

آرامبخش اعصاب و خواب : هر شب موقع خواب و هر صبح قبل از آفتاب یک فنجان به همراه یک لیوان آب و مقداری عسل شیرین کرده و میل کنید.

استعمال خارجی:جهت رفع تحریکات موضعی موثر است.

******************************

 مخلصه
از خانواده: Compositae
ـ نام علمی: Pyrethrum roseum
گیاه دائمی به بلندی ۹۰ - ۶۰ و گستردگی ۶۰ سانتی‌متر است که دارای برگ‌های سرخس مانند بوده و گل‌های منفرد صورتی، قرمز آن اوایل تا اواسط تابستان ظاهر می‌شوند.
ـ نیازها:
به مکان آفتابی یا کمی سایه خاک غنی با زهکش خوب نیاز دارد و حداقل دمای قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتی‌گراد است.
ـ ازدیاد:
از طریق تقسیم گیاه در بهار و تهیه قلمه چوب نرم در اوایل تابستان امکان‌پذیر است.

 

 

خواص درمانی مخلصه

 

گیاه دارویی مخلصه در نقاط مختلف ایران مخلصه را به نام های بابونه گاوی ، قلیحه و گیاه نوروزی هم می شناسند مخلصه ، گیاهی است چند ساله و علفی با ساقه های راست به ارتفاع ۳۰ تا ۸۰ سانتیمتر . ساقه ها زاویه دار ، شیار دار و اغلب به رنگ قهوه ای مایل به قرمز است . سافه ها در بخش فوقانی ، انشعاباتی با شاخه های مورب و گسترده دارد . تمام طول ساقه با کرک های ریز و پراکنده پوشیده شده . برگ های پایینی دارای تقسیمات یک تا دو بار شانه ای هستند . طول این برگ ها ۳ تا ۱۲ سانتیمتر بوده و دارای دم برگ بلندی هستند در حالی که برگ های بالایی به تدریج کوچک و کوجکتر شده و تقریبا فاقد دم برگ هستند . 
کل آذین مخلصه طبق یا کپه ای است متشکل از گل های متعدد ، که در انتهای شاخه ها به صورت منفرد تشکیل می شود . میوه مخلصه فندقه ای است به طول ۱ تا ۵/۱ میلیمتر با ۵ تا ۶ رگه سفید رنگ . ریشه گیاه راست و عمودی است که تا عمق ۴۵ سانتیمتری در خاک نفوذ می کند . 
از آن نام برده شده .در طب سنتی از آن برای رفع کمبود ویتامین ث استفاده می شود و به عنوان مسهل از آن نام برده شده است.
این گیاه اثرات حشره کشی دارد که بعضی منابع ذکر می کنند که اثراتش معادل پایرتروم است که حشره کش نسبتا قوی است.
از همه اندام های هوایی گیاه مخلصه ، عرقی به دست می آید که در طب سنتی خواص فراوانی برای آن قائل هستند .گیاه مخلصه یا گیاه نوروزی از گیاهان مسکن است که در درمان دردهای مختلف مخصوصا درمان دردهای میگرنی ، دردهای مفاصل و همچنین دردهای زنانگی و قاعدگی در منابع از آن ذکر شده و ضمنا به عنوان تب شکن و ضد تب هم از آن نام برده شده . مصرف آن در زمان حاملگی و شیر دهی منع شده . در طب سنتی برای استعمال خارجی برای ترمیم زخم ها به عنوان دهان شویه برای زخم های ناحیه دهان از آن نام برده شده . به عنوان ضد اسپاسم ، ضد التهاب ، ضد نفخ و مسکن از آن نام برده شده .

 

نام‌های دیگر آن: گیاه نوروزی، محاجم، قلیحه، جوز آرمانیوس، لبلاب اخرش و الاطینی می‌باشد.
طبیعت مخلصه در طب سنتی گرم و خشک است .

 

خواص درمانی مخلصه :

 

۱- برای اعصاب خوب است.
۲- در گذشته معتقد بودند هر کس مخلصه بخورد از شر سم حشرات حتی مار و عقرب در امان خواهد بود.
۳- مخلصه ملین و عرق آور است.
۴- مقوی اعضای رئیسه بدن می‌اشد.
۵- دفع کننده اخلاط مضر می‌باشد.
۶ – برای کمردرد مفید است.
۷- برای کبد مفید می‌باشد.
۸- درمان بواسیر بصورت ضماد بگذارند.
۹- برای طحال مفید است. 
۱۰- برای درمان دردهای میگرنی مفیداست . 
۱۱- دردهای زنانگی و قاعدگی راآرام می کند .
۱۲- ضد تب و تب شکن است . 
۱۳- ضد التهاب خوبی است .
۱۴- به عنوان دهان شویه برای زخم های ناحیه دهان از آن استفاده می شود .
۱۵- ضد نفخ خوبی است .
۱۶- به عنوان ضد اسپاسم مورد استفاده قرار می گیرد . 
۱۷- در استعمال خارجی برای ترمیم زخم ها مناسب است .
۱۸- مسکن دردهای مختلف مخصوصا ، دردهای مفاصل می باشد .
۱۹- برای دفع زیادیبلغم مخلصه، گل بابونه، گل افسنتین، مرزنجوش، انیسون، آویشن، اسطوخودوس، اکلیل کوهی(رزماری) از هر کدام ۱۰ گرم مخلوط کرده ۴۰ قسمت نموده هر روز یک قسمت را دم‌کرده یا جوشانده بالای غذا به مدت ۱۰ روز میل شود ۱۰ روز استراحت بعد مجدداً تکرار گردد. 
۲۰- برای رفع کمبود ویتامین ث استفاده می شود .

 

مضرات :

 

مصرف آن در زمان حاملگی و شیر دهی منع شده .

**********************

مخلصه

آشنایی با خواص گیاه مخلصه یا بابونه‌ گاوی

 

متخصصین باور دارند گیاهانی که با شرایط شدید مانند خشکسالی، ارتفاع بالا، گرما یا سرما سازگاری دارند، بیشترین خواص درمانی را در خود جای داده‌اند. زیرا این خواص در واقع همان ترکیباتی هستند که باعث می‌شوند تا این گیاهان در شرایط دشوار و  سخت نجات پیدا کنند. مخلصه یا بابونه‌ گاوی یکی از همین گیاهان است که می‌تواند در شرایط گرما و با مقدار آب کم رشد کند. این گیاه حاوی خواص ضد درد بوده و می‌تواند به کاهش دردهای ناشی از عارضه‌هایی مثل میگرن و آرتریت کمک کند. این گیاه همچنین در کاهش التهاب و تحریک هضم موثر بوده و یک ضد اسپاسم محسوب میشود که برای کاهش گرفتگی‌های ناشی از قاعدگی موثر است.

 

خواص درمانی مخلصه

به گزارش عطارباشی به نقل از «کر۲» مخلصه یک درمانگر محبوب برای سردردهای میگرنی است، این سردردها بسیار آزاردهنده بوده و آنقدر مشقت‌بار هستند که در آنها با فرو کردن یک چاقو در چشم مقایسه میشوند. به طور کلی مخلصه میتواند بعنوان یک داروی موثر برای رفع درد عمل کند.

درمان تب

مخلصه هزاران سال است که بعنوان یک گیاه دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بسیاری باور دارند که اسم این گیاه (به انگلیسی: Feverfew) ریشه در خاصیتش در درمان تب (Fever) دارد.

تسکین سردرد و میگرن

اگر مخلصه را به طور منظم و مرتب بعنوان یک عامل پیشگیرانه مصرف کنید، میتواند تاثیر چشمگیری در مبارزه با میگرن داشته باشد. اما اگر این گیاه را همانند مسکن‌ها و داروهای دیگه فقط هنگام مواجه با درد مصرف کنید، تاثیر چندانی نخواهد داشت. مطالعات نشان می‌دهند که مصرف منظم این گیاه می‌تواند از شیوع و گسترش میگرن جلوگیری کرده و همچنین استفاده‌ی پیشگیرانه از آن می‌تواند برای کاهش شدت سردردها در افرادی که از سردرد‌های مزمن رنج می‌برند مفید باشد.

تسکین درد نوروپاتی

نوروپاتی یک اصطلاح کلی و عمومی است که برای توصیف اختلالات سیستم عصبی که با درد، ضعف و بی‌حسی همراه هستند به کار می‌رود. این مشکلات می‌توانند از عوارض جانبی شیمی‌درمانی باشند. دانشمندان دریافته‌اند که استفاده از عصاره‌ی گل‌های مخلصه می‌تواند به کاهش درد مربوط به عصب کمک کند.

درمانگر اگزما (درماتیت)

درماتیت یا اگزما اصطلاحی است که برای نوعی از عارضه‌ی پوستی که با التهاب همراه است استفاده میشود. تحقیقات اولیه نشان داده‌اند که مخلصه برای درمان اگزما مفید است. این خاصیت احتمالا به قدرت ترمیم سلول‌های پوستی آسیب‌دیده و کاهش دهنده‌ی التهاب در این گیاه مربوط می‌شود.

 

منبع: گیاه یاب


نویسنده مطلب: hadis.vhd



:: موضوعات مرتبط: عرقیات , گیاهان دارویی و دمنوش , ,
:: بازدید از این مطلب : 1858
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : یک شنبه 8 بهمن 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: